Strona 3 z 19

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

: 05 lipca 2010, 10:48
autor: Clinth
No właśnie nie ładuje więc szlag trafił regulator, w parę sekund nagrzał się tak, że nie mogłem go dotknąć. Tylko dlaczego to zawsze musi się przytrafiać właśnie mi :roll:

[ Dodano: Pon Lip 05, 2010 10:50 am ]
Dziś jadę do pracy więc wracam do tematu jutro...

[ Dodano: Wto Lip 06, 2010 3:34 pm ]
To znowu ja :cry:
Deszcz przeszkodził mi w zrobieniu czegokolwiek, ale zauważyłem jedna rzecz - gdy regulator styka się obudową z motocyklem to iskrzy. O co tu chodzi?

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

: 06 lipca 2010, 18:54
autor: e_gregor
Już wiesz czemu się spalił. Nie był właściwie przykręcony do obudowy masy (do ramy motocykla). Dlatego iskrzy i dlatego się spalił. Co prawda jest jeszcze kabelek masowy z "oczkiem" pod śrubę regulatora ale obstawiam, że jest w nim gdzieś przerwa. Regulator zareklamuj jako niesprawny - może się uda.

PS1. Regulator najprawdopodobniej zabiło napięcie w momencie kiedy nie stykał. Niestety Viragowy alternator potrafi dawać na prawdę imponujące napięcie.

PS2. Jakoś mi się w to że jest japoński nie chce wierzyć. Ile kosztował?

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

: 22 sierpnia 2010, 14:06
autor: lespio
Witam wszystkich Forumowiczów, może ktoś się zetknął z takim problemem i wie o co chodzi, ale od początku, moto mam już jakiś czas ale nie było okazji pojeżdzić (brak prawa jazdy). W czwartek wyruszyłem w małą trasę, po 20 km przy ruszaniu moto zgasło (jeszcze brak wprawy) i tu się zaczął problem bo nie chciał zapalić, poterkotał rozrusznik i nic :frustrated: , no dobra zepchnąłem moto na przystanek i stoje i kombinuje co zrobić.
Po 5 minutach kolejna próba odpalenia i Alleluja pali. Dojechałem na miesce postał ze 2-3 godziny i bez problemu odpalił, wracam do chaty i pod bramą to samo zgasł przy ruszaniu i nie odpalił, wepchnąłem do garażu i zostawiłem. Wczoraj po lekturze forum wale do garażu z miernikiem dokonać pomiarów, bez problemu odaplił i to kilka razy, poniżej podaje wyniki pomiarów:
sam aku 12,34, po odpaleniu na wolnych obrotach 14,2 po dodaniu gazu spada na 13,8
po obciążeniu światłami 13,8 po dodaniu gazu 12,9, wypiąłem regler i mierze altka 15,6-16 bez gazu z gazem 50 i wyżej, podpiąłem regler na kostce jest 10 po dodaniu gazu 5,5-6, sprawdziłem między fazą a masą 0, próba opornościowa reglera OK.
Teraz pytanie do szacownego forum: regulator czy szukać dalej, nie chcę na darmo kupować .Pozdrawiam :pomocy:

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

: 22 sierpnia 2010, 23:40
autor: -waldi-
alternator OK, regulator prawie sprawny - za bardzo spada po dodaniu gazu. Zacznij od przeczyszczenia styków przy regulatorze, aku i rozruszniku, sprawdź też masę regulatora. Czy diody prostownika w regulatorze mierzyłeś, bo możliwe, że jedna jest upalona

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

: 23 sierpnia 2010, 11:47
autor: lespio
Zapomniałem dodać że po tej przygodzie przy okazji tych wszystkich pomiarów i sprawdzań zmieniłem umasowienie regulatora, miał dołączoną masę pod śrubą mocującą radiator do ramy a ja przykręciłem ją do śruby mocującej regla do radiatora i dodatkowo dołożyłem trochę towotu między reg. i radiator, bo przed tymi zmianami to ładowanie było kaplica, pod obciążeniem i dodaniu gazu było trochę ponad 12V.
Zastanawia mnie tylko jedna rzecz, skoro było słabe ładowanie to dlaczego po odczekaniu 5-10 min odpalił, potem postał 3 godziny też odpalił bez problemu i po 2 dniach stania w garażu też teraz pali bez problemu, teoretycznie powinien mieć rozładowany aku.
Jeśli chodzi o sprawdzenie diod to robiłem testy wg opisów z forum i na oporność i na test diody z miernika i wychodzi że jest dobrze. :???:

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

: 23 sierpnia 2010, 12:38
autor: -waldi-
sprawny aku potrafi się "sam" podładować dla tego udało Ci się odpalić

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

: 23 sierpnia 2010, 13:10
autor: lespio
OK, rozumiem, ale czy jest się w stanie na tyle "sam" podładować, że potem przez dwa dni kręcić po kilka razy dziennie bez jazdy?
W takim razie co sugerujesz, wywalać regulator, czy np pojeżdzić zobaczyć teraz jak się zachowuje wziąć ze sobą miernik w trasę i jak nie będzie chciał odpalić to zmierzyć napięcie na aku., bo przy okazji pomiarów posprawdzałem styki i tak naprawdę wydaje się ze jest OK.
Przy okazji mam pytanie nie wiesz gdzie pojawia się drugi koniec czerwonego i czarnego kabla, tych które wychodzą z regulatora.

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

: 23 sierpnia 2010, 13:24
autor: -waldi-
lespio pisze:mam pytanie nie wiesz gdzie pojawia się drugi koniec czerwonego i czarnego kabla
czarny idzie do masy, a czerwony pod siedzeniem koło lewego boczka masz złącze (z czerwonym kabelkiem się łączy)
lespio pisze:ale czy jest się w stanie na tyle "sam" podładować, że potem przez dwa dni kręcić po kilka razy dziennie bez jazdy?
jeżeli bez jazdy to nie powinien dać rady... posprawdzaj połączenia na drodze akumulator - rozrusznik, oraz masę

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

: 23 sierpnia 2010, 13:49
autor: lespio
No właśnie też tak mi się wydaje, że aku nie powinien dać rady.
Co do tych kabli to chodzi mi o to, że kabel + na aku idzie z takiej małej puszki po prawej stronie, z której idzie 2 kabel na rozrusznik, a w takim razie w którym miejscu pojawia się kabel prądowy z regulatora.
Czy spotkaliście się z czymś takim jak zdublowana masa czyli spod zacisku na silniku do którego jest podpięty aku idzie dodatkowy kabel do ramy?

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

: 13 czerwca 2011, 11:45
autor: SZOGUN
Cześć wszystkim po dłuższej przerwie.

Omawiany temat na pewno jest ... stale aktualny, więć postanowiłem podzielić się moim najnowszym odkryciem.

Otóż moja walka o prąd w motorku trwa od dnia zakupu (ponad dwa lata...), ale w końcu znalazłem przyczynę mojego nieszczęścia i nawet rozwiązanie tego problemu.
W mojej instalacji występowało co najmniej dziwne zjawisko. Podkręcając obroty z wolnych do "wysokich" zauważyłem, że przez chwilę napięcie wzrasta, by następnie zacząć maleć (oczywiście wraz ze wzrostem obrotów). Analizowałem wszystko jak się da, nawet własnoręcznie stojan przewinąłem, regulator nowy kupiłem i ... dalej to samo. Udało mi się zdobyć schemat owego regulatora i nawet omawiałem jego budowę i działanie wraz moimi problemami z tęgimi głowami z PWr. Kilka sugestii nic nie wniosło, ale jedna z nich naprowadziła mnie na właściwy trop. Poczyściłem wszystkie połączenia, co zaowocowało poprawą parametrów ale owe dziwne zjawisko nadal występowało. Następnie zainstalowałem przewód łączący obudowę regulatora z masą akumulatora przykręconą do silnika i nic.
W końcu połączyłem bezpośrednio biegun dodatni akumulatora z wyjściem regulatora i jak ręką odjął. Napięcie ładnie narasta do 14.3-14.5V (powyżej wolnych obrotów) i trzyma prawie niezależnie od obciążenia. Długo się nie zastanawiając zmontowałem i zainstalowałem bajpas z bezpiecznikiem w układ tak, że fabryczna linia z regulatora "wspomagana" jest przez mój wynalazek. Ze schematu wynika, że to co wstawiłem jest zdublowaniem już istniejącego obwodu, także wszytko jest zgodnie z normą. Ważny jest bezpiecznik, ponieważ on zabezpiecza akumulator i musi być w obwodzie. Jeszcze muszę ustalić tylko wartości prądów na bezpiecznikach, ale na mój gust 20A z kostki motoru należy zamienić na 10A i taki sam dać w bajpas. Ale to jeszcze omówię ze znawcą tematu.
Przyczyny takiego stanu rzeczy nie umiem ustalić, ale jak coś się dowiem, opiszę.

Także jeśli macie jakieś "dziwne" problemy z prądem w moto, to spróbujcie połączyć regulator bezpośrednio z (+) na aku (oczywiście rozpięta tylko wtyczka z instalacji motoru, do której było podpięte wyjście z regulatora).

Powodzenia w badaniach i pozdrowienia.

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

: 13 czerwca 2011, 20:22
autor: ALBINERO
Z regulatora wychodzą 3 przewody białe to pod który podłączyć ?

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

: 13 czerwca 2011, 20:52
autor: -waldi-
pod czerwony :) czyli + - wskazane w xv 700, xv 920 i xv 1000

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

: 13 czerwca 2011, 23:50
autor: ALBINERO
Ok. to wiem że pod czerwony + z aku. ale do którego z regulatora jak tam idą 3 białe ?.Pod który z tych 3-ch , nie mam pojęcia.

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

: 14 czerwca 2011, 05:46
autor: -waldi-
oryginalny regulator ma 3 kable białe - fazowe "idące" do uzwojeń
i
1 czerwony - wyjście z regulatora.

Jak pisałem pod ten czerwony podłącz. Pod białe nawet nie próbuj....

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

: 14 czerwca 2011, 17:12
autor: wąsaty7
ALBINERO pisze:Z regulatora wychodzą 3 przewody białe to pod który podłączyć ?
Czy chcesz podłączyć dodatkowy przewód wg.patentu Made in SZOGUN?
Odradzam a jednocześnie zalecam wymianę przewodów akumulator-bezpiecznik-regulator na przewód o większym przekroju.

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

: 14 czerwca 2011, 17:38
autor: ALBINERO
Dziękuje za pomoc :drunksmile:

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

: 15 czerwca 2011, 10:40
autor: SZOGUN
Hehe... z siebie ich nie robię, więc jak coś to Made by SZOGUN :D

A tak poza tym, to widzę, żeś Pan bardzo ambitny Panie Wąsaty7. Próba wymiany jednego obwodu w motorze, tak na moje oko przynajmniej, wiąże się z rozdłubaniem fabrycznej wiązki i tak na dobrą sprawę chyba lepiej byłoby poszukać kompletnej z innego motoru...

Rozmawiałem z doktorkiem od elektroniki na PWr i doszliśmy do wniosku, że moje rozwiązanie to w sumie najsubtelniejszy sposób na ten problem. Jeszcze to dziś z nim omówię w kwestii bezpieczników i będę wiedział już wszystko.

Z mojego punktu widzenia nie ma sensu rozbierać całej instalacji dla jednego kabla, dlatego taki bajpas jak najbardziej polecam, ale tylko z bezpiecznikiem!!! No alej jak ktoś jest ambitny i ma czas... to szczerze życzę powodzenia i gratuluję samozaparcia.

W każdym razie dla formalności zamieszczam schemat. Na czerwono zaznaczyłem to co wymyśliłem, a na fioletowo fabryczny obwód.
Obrazek

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

: 15 czerwca 2011, 15:43
autor: wąsaty7
Jakoś nie czuję przyrostu ambicji a to co napisałem jest poparte wieloletnią praktyką.
Oczywiście w swoim motorku możesz zamontować jeszcze kilka bajpasów(po konsultacji z doktorkiem).Następny śmiało montuj od bezpiecznika [main] 20A do stacyjki i od stacyjki do bezpiecznika [signal] 10A.
Wiązka instalacji elektrycznej jest prosta jak budowa cepa,przewody kolorowe,tylko kilka sztuk.

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

: 15 czerwca 2011, 19:24
autor: SZOGUN
Żeby nie było, żem jakiś "el fachowiec" od siedmiu boleści...
Osobiście w pełni się z Tobą zgadzam mr Wąsaty7 i też wolałbym kable w instalacji powymieniać. W elektromechanikę bawię się już kilka lat i sam też mam już jakieś tam doświadczenia. Wymiana kabli to najlepsze rozwiązanie, ale i tak względy nakładu pracy przemawiają za proponowanym rozwiązaniem. Na upartego dałoby rade zredukować ten bajpas do 10 cm kabla (u mnie ze względów estetycznych i jakościowych dałem jakieś 25 cm z gumowym wodoszczelnym gniazdem bezpiecznika włącznie), także w żadnym przypadku nie jest to jakaś fuszerka. Z resztą tak zdublowany obwód pozwala całkowicie zrezygnować z fabrycznego, a wystarczy wyciągnąć bezpiecznik MAIN (20A), tylko po co...
W zasadzie zależało mi na przedstawieniu danego problemu, przyczyni i w miarę przystępnego rozwiązania. Na pewno wielu boryka się z takimi przypadłościami i mają problem z ustalaniem przyczyny braku odpowiedniego napięcia w instalacji. Dobrze byłoby wszystkie kabe powymieniać i styki posprawdzać, ewentualnie powymieniać, bo jeżeli problem jest w jednym obwodzie, to i w innych może również występować.
Niemniej nauczony doświadczeniem wiem, że często dobrze wykonana prowizorka służy nie gorzej, niż to co oryginalne, a czasem nawet lepiej. :D
Po konsultacji z elektronikiem doszedłem do wniosku, że zastosowanie dwóch 10A bezpieczników w obu obwodach załatwi sprawę (ewentualnie można zastosować 15A). To obwód, którym albo zasilany jest akumulator w czasie pracy silnika, a prąd ładowania jest mały, albo gdy alternator nie wytwarza wystarczającej ilości prądu lub silnik nie pracuje, zasilane są urządzenia elektryczne z akumulatora (oczywiście bez rozrusznika, który ma inny obwód), także obciążenia nie ma dużego.

Reasumując: Jak ktoś chce mieć to porządnie i fachowo, niech wymienia kable, ale jeśli komuś wystarczy sprawdzony patent, polecam swoje rozwiązanie.

Pozdrawiam.

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

: 18 czerwca 2011, 00:09
autor: hamena
Witam. Miałem te same objawy, Made by SZOGUN :bravo: pomogło i ładowanie w końcu jest prawidłowe :rock:

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

: 21 czerwca 2011, 11:25
autor: SZOGUN
A ja dalej swoje...

Zaraz obok akumulatora jest kostka, gdzie przewód z prądem z regulatora i akumulatora przez stacyjkę leci na instalacje. Wpadłem na pomysł, żeby się w tę kostkę wpiąć bezpośrednio z bajpasa i całkowicie wyłączyć fabryczny obwód.
Wymagałoby to wypięcia fabrycznego konektora z kostki (gruby czerwony kabel) i jego miejsce wprowadzenie konektora z nowego obwodu. Do tego należałoby rozłączyć stary obwód na wszelkich konektorach (to już w schemacie do znalezienia...) i zasadniczo sprawa jest zamknięta. Ale uwaga!!! Pomijany jest fabryczny 20A bezpiecznik, tak więc należy taki w odpowiednim miejscu dodawanego obwodu zainstalować (zgodnie ze schematem).

P.S. Cieszę się, że komuś pomogłem. Czuję się spełniony... :mrgreen:

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

: 28 czerwca 2011, 20:34
autor: Adam
Miałem 13,5V spadające do 13.0 przy wyższych obrotach, Zrobiłem obejście. Teraz mam 14,7 ze światłami i 15.0 bez świateł. Efekt super ale czy nie za duży prąd? Nie zaszkodzi regulatorowi napięcia?

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

: 28 czerwca 2011, 20:42
autor: -waldi-
regulatorowi nie, ale aku może wygotowywać powyżej 14,5V

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

: 15 lipca 2011, 14:33
autor: SZOGUN
Kolega waldi ma racje. Napęcie ładowania musi być NIE wyższe niż 14.5V.

A i pochwalić się muszę, że zrobiłem kolejny krok na przód w ewolucji mojego odkrycia. Zamiast obwód wspomagający, w instalacji mam teraz odłączony fabryczny obwód i podłączony do kostek obwód odtworzony na podstawie fabrycznego. Jeszcze nie sprawdzałem, lae jak bylko postawie moto na nogi ... na koła, to zamelduję o wynikach.
Są trzy punkty, w które należy wejść. Kostka wiażki stacyjki, kostka wyjścia z regulatora i kostka połączeia instalacji z akumulatorem. Z tej drugiej kostki wychodzą u mnie dwa kable (przynajmniej 2,5mm przekroju), z czego jeden z bezpiecznikiem (20A) podłączony do kostki akumulatora, a drugi bez bezpiecznika (ciekawe, czy w związku z tym, że występuje tu dwa razy "bez" nie można by było zastąpić "bez bezpiecznika" samym "piecznika". Co by na to mr Miodek powiedział :D) wsadzony w kostkę stacyjki w miejsce fabrycznego konektora (tego z najgrubszym kabelm czerwonym).
Na mój gust następnym krokiem na drodze ewolucji byłaby wymiana fabrycznej wiązki, ale to już dla ambitnych. moje rozwiązanie jest i estetyczne i solidne.

Pozdrawiam.

Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.

: 18 sierpnia 2011, 09:07
autor: djadi
Witam
W mojej 750 występuję problem znikające ładowanie, pomiary z wczoraj: aku padaczka 10,7V nie zakręcił,po odpaleniu z kabli na wolnych obrotach 13,2V-13,5V po dodaniu gazu około 12V po włączeniu świateł 12V wolne, 8V wysokie obroty, sprawdzając reglera miedzy masą a wejściami fazowymi ok 10,6 Mohm miedzy + ok 5 Mohm, natomiast z samego alternatora miedzy fazowe po równo 19V wolne obroty kręcąc manetką dochodziło mi pod 80-90V natomiast po podłączeniu reg, padnietego aku wchodząc na obroty napięcie miedzy fazami spada do 8-9V z alternatora przebić na masę niema, a nie mam jak sprawdzić alternatora pod obciążeniem (brak sprzętu).
Macie jakieś sugestie ?